Obuwie - dlaczego należy je zmienić?
W bowling można grać tylko w specjalnym, przeznaczonym do tego sportu obuwiu. Zasadnicza cecha, która wyróżnia te buty spośród innych to specjalna skórzana podeszwa. Jej funkcją jest chronić rozbieg przed starciem, ale jest to sprawa drugorzędna. Najważniejszą funkcję, jaką pełnią buty do gry w bowling to ochrona kolan przed nadmiernymi obciążeniami, bo dzięki nim gracz jest w stanie zrobić tzw. ślizg (slide) w końcowej fazie rzutu.
Wszystkie buty w kręgielni arco są dezynfekowane specjalistycznym środkiem po każdym użyciu. Ponadto do każdej pary butów dołączone są jednorazowe ochraniacze na stopy. Wypożyczenie butów oraz jednorazowe ochraniacze są wliczone w cenę wynajęcia toru!
Kula - jak ją dobrać, jak ją chwycić?
Kule zróżnicowane są według wagi oraz według rozmiaru otworów na palce. W kręgielni są dostępne kule spare'owe (tzw. house ball), w których otwory są nawiercone promieniście do środka kuli. Dobór kuli jest uzależniony od indywidualnych preferencji oraz predyspozycji gracza. Jeżeli mowa o odpowiednim doborze kuli pod względem rozmiaru otworów na palce, to kulę należy dobierać w taki sposób, żeby dwa palce - trzeci i czwarty (środkowy i serdeczny), umieścić w dwóch otworach umieszczonych obok siebie na kuli na głębokość do drugiego ich zgięcia. Kciuk natomiast powinien w całości znajdować się w otworze przeciwległym tak, by swobodnie z niego wychodził.
Jeżeli chodzi o ciężar, to kula powinna być dla gracza na tyle ciężka, żeby swobodnie nią rzucać. Kula nie może być zbyt lekka.
Wagę kul wyraża się w funtach. Jeden funt to około 0,453kg, zatem kula najlżejsza (sześciofuntowa) waży 2,721 kg, a kula najcięższa (szesnastofuntowa) waży 7,257 kg.
Wiele osób chwyta kulę, wkładając w otwory kciuk, palec wskazujący oraz środkowy. Jest to niepoprawny chwyt. Wówczas kula nie może znajdować się na środku dłoni, co powoduje przekręcanie się ręki podczas wymachu, w konsekwencji utrudniając trafienie do celu. Tylko prawidłowo chwytając kulę (kciuk, palec środkowy i serdeczny) możemy umieścić ją na środku dłoni. Taki chwyt sprawia (oczywiście obok lepszej celności), że odczuwalny ciężar kuli jest zdecydowanie mniejszy.
Dzięki temu, że w otworach znajdują się kciuk, palec środkowy i serdeczny – kula położona jest na środku naszej ręki. Podczas swingu (wymachu) środek ciężkości kuli znajduje się bezpośrednio na środku dłoni, co pomaga nam trafić do celu. Jeżeli trzymalibyśmy kulę nieprawidłowo to bardzo często ciężar kuli powodowałby przekręcanie dłoni i w konsekwencji niecelny rzut. Dzięki prawidłowemu uchwytowi odczuwalny ciężar kuli jest zdecydowanie mniejszy.
Strike i spare, czyli jak liczymy punkty.
Na pierwszy rzut oka zliczanie punktów wydaje się być nieco tajemnicze. Wbrew pozorom, wcale nie jest trudne i opiera się na kilku prostych zasadach. Maksymalny wynik to 300 punktów - tzw. perfect game (doskonała gra)
I. Strike - wynik uzyskany, gdy gracz strąci wszystkie kręgle W PIERWSZYM rzucie.
W tabeli wyników wynik taki oznaczamy znakiem X.
Strike to 10 punktów, ale do tego wyniku dodajemy punkty zdobyte W DWÓCH KOLEJNYCH RZUTACH.
Przykład:
Zdobyliśmy strike, w kolejnej ramce w pierwszym rzucie zbiliśmy 3 kręgle, w drugim 6, czyli: (10+3+6)+(3+6)=28. W tabeli wyników wygląda to następująco:
Strike - jak to się liczy?
W ostatniej, dziesiątej ramce strike daje graczowi dwa dodatkowe rzuty.
II. Spare - wynik uzyskany, gdy gracz strąci wszystkie kręgle w dwóch rzutach. W tabeli wyników wynik taki oznaczamy znakiem /. Oznacza to, że gracz w pierwszym rzucie zbił 6 kręli, a w drugim - 4 pozostałe. Spare to 10 punktów, ale do tego wyniku doliczamy punkty zdobyte W JEDNYM KOLEJNYM RZUCIE.
Przykład:
Zdobyliśmy spare w pierwszej ramce (6+4), a w pierwszym rzucie następnej ramki zbiliśmy 7 kręgli, w drugim - 2 kręgle, czyli: (6+4+7)+(7+2)=26. W tabeli wyników wygląda to następująco:
W ostatniej, dziesiątej ramce spare daje graczowi jeden dodatkowy rzut.
III. Open frame - wynik uzyskany, gdy nie udało się strącić wszystkich kręgli w dwóch rzutach. W tej sytuacji gracz zdobywa tyle punktów, ile zbił kręgli. Bowling: Strike - jak to się liczy?
IV. Miss - dwa rzuty niecelne. W tabeli wyników wynik taki oznaczamy znakiem -, a jego wartość jest równa 0. Bowling: Miss - co to znaczy?
V. Faul - przekroczenie linii wyrzutu. W tabeli wyników wynik taki oznacza się znakiem F. Przekraczając linię faulu, nie uzyskujemy punktów za strącone kręgle. Jeżeli popełnimy faul w pierwszym rzucie, maszyna wystawi ponownie 10 kręgli, które można strącić w drugim rzucie. Jeżeli popełnimy faul w drugim rzucie, to policzone zostaną tylko kręgle zbite w rzucie pierwszym.
VI. Split - brak kręgla numer jeden i odległe kręgle pozostałe. W tabeli wyników wynik taki oznaczany jest w ramce. Ma miejsce, gdy po pierwszym rzucie zbity zostaje kręgiel nr. 1 a pozostałe po rzucie kręgle są oddalone w odległości większej niż 1 od siebie - np. pin nr. 2 i 6, 7 i 9, 2 i 10 itd.